Periodisme i còmic; límits, possibilitats i la recerca d’espais comuns (I)

Il.lustració promocional del Còmic Nostrum, feta per Ata.

Aquesta setmana se celebra una desena edició del festival internacional Còmic Nostrum, que tendrà lloc a Palma entre els dies 25 i 29 d’octubre i que organitza el “Clúster de còmics i nous mèdia de Mallorca”.

L’esdeveniment es consolida com una cita anual ineludible que dinamitza l’activitat cultural de l’illa i fa palesa la presència d’una potent comunitat del còmic a Mallorca amb ànims d’apropar-se a la societat. Com ve essent habitual, el festival gira entorn d’un eix temàtic a partir del qual articula la seva activitat, i si en edicions anteriors el tema tractat ha estat el mar o el circ, enguany li ha tocat el torn al periodisme.

Més enllà de la cobertura mediàtica de caràcter promocional, que des de diferents mitjans ja es fa del festival, des d’un periodisme independent i crític ens resulta interessant atendre a la proposta del Còmic Nostrum amb la doble motivació d’entendre que suposa un esdeveniment d’aquest tipus per la vida cultural de la nostra illa i, a la vegada, ens interpel·la a reflexionar sobre les relacions entre còmic i periodisme, que esbossarem en una sèrie d’articles.

El còmic com a espai comú

Si atenem a l’activitat programada pel Còmic Nostrum, ens trobam amb una proposta transversal que des del còmic aplega i vincula altres disciplines culturals. Més enllà de les xerrades a càrrec de convidats de renom (i dels que ja tractarem en un altre moment), les exposicions ubicades a diferents indrets de Ciutat o la ja clàssica fira que clausurarà l’edició el proper cap de setmana, hi trobam també un cicle de cinema d’animació, diferents tallers o concerts dibuixats.

És destacable la naturalitat amb què el Còmic Nostrum s’apropa cap a altres disciplines artístiques i culturals a l’hora de configurar el seu festival, però aquest acostament no és casual i respon a la pròpia naturalesa del còmic. El còmic és un gènere híbrid que incorpora al seu llenguatge elements provinents d’altres disciplines que van des de la ficció literària a les diferents formes d’art gràfic, passant per camps com el cinema, la fotografia o, també, el periodisme.

Es tracta d’un gènere que delimita amb moltes disciplines i en aquesta posició de frontera és on hi trobam un espai comú i d’intersecció.

Aquesta característica híbrida present en el llenguatge del còmic ofereix múltiples possibilitats a tenir en compte, tant en els seus aspectes formals com temàtics. Es tracta d’un gènere que delimita amb moltes disciplines i en aquesta posició de frontera és on hi trobam un espai comú i d’intersecció entre diferents camps que fan possible el diàleg intercultural i l’experimentació formal.

La temàtica proposada en aquesta edició esdevé especialment enriquidora, ja que apropa la cultura del còmic cap a un públic inquiet i molt més ampli cap a un lloc comú que comparteixen la historieta i el periodisme i n’explora les seves possibilitats. Però a la vegada, també permet la creació de vincles socials entre diferents sectors que poden tenir preocupacions similars, referents a qüestions com la precarietat laboral o les restriccions en la llibertat d’expressió, per trobar-hi solucions col·lectives.

Si deixam de banda el risc a la “museïtzació” que la institucionalització d’aquest tipus d’esdeveniments sovint pot comportar, el Còmic Nostrum anima a participar d’una cultura popular del còmic que generi comunitat i debat. Si, d’una banda, la diversitat d’aspectes formals que s’apleguen al voltant de la historieta poden generar un espai transversal de comunicació i diàleg entre diferents camps i disciplines, l’ampli aspecte de temes tractats en el còmic es converteix en una base amena i accessible a l’hora d’aprofuncir en diferents qüestions socials i polítiques que necessiten el debat públic.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here