Dimarts 17 d’octubre al matí s’assolia el primer objectiu de la campanya de microfinançament del futur documental Tot inclòs: Danys i conseqüències del turisme a casa nostra. S’arribava als 13.965 euros que, com a mínim, feien falta per assegurar poder-lo fer. Per finançar aquest nou projecte, el col·lectiu va optar per una campanya de micromecenatge que ara, assolida la fita marcada en una primera fase, ens permet assegurar la seva continuïtat i viabilitat.
Des del col·lectiu editor del monogràfic Tot Inclòs, després de quatre anys editant aquesta publicació crítica amb el turisme, s’havia vist la necessitat de presentar aquesta veu en un altre format que pogués arribar a un públic més ampli. El format triat va ser el documental. Així, amb l’ajuda de l’audiovisual, es podrà dur la reflexió sobre el model de monocultiu turístic que s’ha establert aquí a una gran part de la societat.
Un gran projecte col·lectiu
La realització del documental és un gran projecte per un col·lectiu petit que ha il·lusionat a molta de gent. Les seves aportacions econòmiques, però també la col·laboració en la difusió i en alguns casos la seva implicació directa en el projecte, són la benzina necessària per posar en marxa la màquina.
El documental ha de saber mostrar qui són els grans beneficiaris i la insostenibilitat total del model
D’entre les finançadores, la majoria són persones a títol individual, però també ja han fet les seves aportacions tota una sèrie d’entitats: 1984, Alternativa per Artà, Alternativa per Pollença, Embaixada Llubinera a Barcelona, Amics de la Terra Mallorca, Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (Barcelona), Assemblea Popular de Porreres, Associació Cultural Cap Vermell, Associació de veïnats Canamunt, Ateneu de Felanitx, Ateneu lo Tort, Ateneu Popular d’Esporles, ATTAC Mallorca, Col·lectiu Es Fibló, Cosso Felanitx, Ecoxarxa Mallorca, Encausades Cosso 2011, GEN-GOB Eivissa, GOB Mallorca, Jubilats per Mallorca, Nociones Comunes (Madrid), Plataforma Salvem Andratx, Salvem Portocolom, Sobrassada de Peix, Terraferida, Transitant i Tropicana Dreams Fest.
Ara, entram en una segona fase
La campanya de microfinançament, que encara continua a la plataforma goteo.org, va començar el 9 de setembre. Aquesta consta de dues rondes de 40 dies i el 18 d’octubre acabà la primera d’elles. Aquest sistema de microfinançament funciona de la següent manera: per passar a la segona ronda fa falta aconseguir una quantitat mínima de doblers que asseguri la viabilitat del projecte. En el nostre cas, aquest mínim per poder tirar endavant era de 13.965 euros que s’han superat amb escreix en aquesta primera fase amb l’ajuda de les primeres 351 cofinançadores.
Una primera passa serà traduir tots els textos a diferents llengües
En aquesta segona part de la campanya també se cercarà el suport i la complicitat de més entitats socials que sabem que comparteixen l’anàlisi que farà el documental.Fins ara la campanya ha estat molt centrada a l’illa de Mallorca, tot i que també hi ha hagut aportacions que han vengut d’altres indrets. En aquesta segona fase es treballarà per guanyar difusió a les altres illes i a escala estatal i internacional. Una primera passa serà traduir tots els textos a diferents llengües, ja que fins ara tot el material de la campanya només estava disponible en català.Així les coses, cal dir que arribant al pressupost òptim es podrà comprar més imatges d’arxiu, es podrà disposar de més músiques, es podrà llogar durant més temps les sales d’edició i de so, es podrà pagar més hores als professionals que hi haurà darrere del documental i fins i tot es podrà augmentar el nombre de gent fent-hi feina.El passat dijous 19 d’octubre va començar una segona ronda per aconseguir arribar al pressupost òptim, 27.510 euros, per poder realitzar un audiovisual complet, rigorós i de qualitat. A l’hora d’emetre aquest comunicat el nombre de confinançadores ja pujava a 400 i s’havien recaptat 15.945 €.
El perquè del documental
Tot i que cada vegada és més evident que més gent no es creu el mite de «vivim del turisme», la realitat és que la presència d’un relat diferent a la majoria de mitjans de comunicació és mínima. El documental ha de servir per fer ben visible la cara oculta del turisme i les seves nefastes conseqüències: destrucció del territori i del medi ambient, explotació laboral i masclisme als hotels i la resta de la indústria, immobiliàries estrangeres que roben el territori, la desaparició del foravila, els lloguers astronòmics, etc. Però, a més, ha de saber mostrar els orígens franquistes de la indústria turística, la gran transformació de la societat i del territori que ha produït, qui són els grans beneficiaris de tot això i la insostenibilitat total del model. També ha de servir com a argumentari per desmuntar el discurs oficial i per trencar el consens social forjat pel relat hegemònic del poder.